Hund Hysteri

Många gånger när jag kollar runt på hundforum så kan jag bli brydd när jag tänker på hur det var för bara 10år sen.
Idag ska du som hundägare hälst inte ha något annat för dig en att just vara hundägare. Du ska köpa dyraste maten, dyraste halsbanden, kopple, selar m.m du ska vara ute med hunden jämt ha med den jämt du ska även gå kurser o det hälst fler gånger i veckan gör du inte allt detta då är du inte en bra hundägare i mångas ögon, har du inte en renrasig, röntag, utsälld MH-testad o.s.v. VILKEN SKAM. Då kommer frågorna har du inte råd? isåfall ska du inte ha hund, Men klart du ska kolla röntgen fast du inte ska avla det kan ju vara fel på dom, bra o veta hur man ska träna hunden o.s.v. Men gud har hunden diarre åkin till vetrinären på en gång kan ju vara livsfarligt.. Exemplen är många och jag lyfter på ögobrynen!
Jag åker inte med dom till vetrinären för lite diarre, jag har heller inte dyraste maten koppel selar eller halsband och jag går inte kurs flera dagar i veckan, Jag har inte heller med mig hundarna överallt. Men en sak är säker mina hundar mår bra och får till 98% av tiden allt dom behöver men som små barns mamma är det inte allt lätt att få ihop motionen OJ jag kanske inte ska hund om jag inte alltid hinner?! =) Men fakta är att man har annat för sig i livet en bara hundar, jag har ett jobb, barn, sambo, vänner och mig själv som också ska hinnas med mitt fritids intresse är hundar och jag älskar dom gör så gott det går vilket faktist går 98% av tiden... Visst folk lyfter säkert på ögonbrynen o tycker ja har du inte alltid tid så ska du sälja hundarna, men hur många har egentligen tid varenda dag året runt?! visst kanske dom som inte har något annat en sig själv och hundar?!
Många frågar mig vaför Häxan inte är röntag det finns tre anledningar dels är hon kastrerad ska allså inte ha valpar, två hon har inte visat att det skulle vara något fel vilket vetrinären våran håller med om, de tredje kan jag inte skriva här men de finns ett tredje enligt min sambo iallafall=)

Jag kan förundras över att för tio år sen träffade jag inte alls hälften så många agressiva hundar som jag gör idag, träffade heller inte på många som hade hundar som hade varit hos vetrinären för det en och det andra. Är det för att hundar var friskare förr eller är människan idag bara nojjig över att de alltid ska vara fel på hunden för små åkommer?! Klart de är bra att vara noga men ibland går det för långt, även med sjuka hundar så tycker jag idag att folk kämpar alldeles för länge hunden mår inte bra varför hålla på och krongla med nya foder mediciner m.m år in och år ut?! för vems skull??   Jo för människans egna ego man vill inte skiljas från sin hund. Det följer med ett ansvar när man köper/tar en hund när hunden är dålig är det upp till dig att de till att hunden inte lider i onödan.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0